Tamara ja Olga |
Tämän mallisessa karjalaistalossa on karja asustanut saman katon alla. Asuintilat ovat yläkerrassa ja karjatilat alhaalla. Tämä huussi on siis rakennettu lantalan päälle. Nyt kun karjaa ei ole, niin ei ole myöskään lannantuoksua. Seinän raoista hönkivä tuuli pitää huolta tämän puuseen hajuttomuudesta. Taitaa olla ensimmäinen kokemani rakennuksen yhteydessä oleva huussi. Sisäpuucee.
Aamiainen oli runsas kuten edellisenäkin aamuna. Keitetyt munat olivat vaihtuneet paistetuiksi. Tuvan seinällä oli värivalokuva, jossa Tamaran isä istuu talon edessä ja äiti kantaa ämmänlängillä vettä. Näen heti, että kuva on ammattilaisen ottama. Kysyn kuvasta ja Tamara kertoo valokuvaajan olevan nimeltään Erkki. Hän oli käynyt kuvaamassa kylää joskus vuosikymmeniä sitten. Kuva oli ollut jossakin suomalaisessa lehdessä tuolloin. Valokuvaaja Erkki oli lähettänyt sen heille.
Pyysin jo edellisenä iltana lupaa Tamaralta ottaa hänestä kuva. Hän ujosteli ja sanoi, että ota mielummin Olgasta. Niinpä pyysinkin lupaa ottaa heistä sisaruskuvan. Aamiaisen jälkeen on hyvästiheiton aika. Sanoin, että nyt otettaisiin kuva tuossa pihamaalla. Tamara soitti Olgalle, joka tulikin pihan yli hymyssä suin. Pyysin sisaruksia istumaan samalle penkille oven pieleen kuin tuvassa olevassa kuvassa.
Otin muutamia kuvia ja oli aika sanoa hyvästi.
Lossilla yli mantereelle ja sitten nokka kohti Kemiä ja siitä Murmanskin valtatietä pohjoiseen ja Louhen kaupunkiin. Valtatie oli tasapintainen, mutta heitteet olivat edelleen isoja. Joitakin kymmeniä kilometrejä ajettuamme tuli liikennemerkki tietyö 350 metriä. Peräkkäin oli 70, 50, 40 kilometrin nopeusrajoituskyltit. Tietöissä oli moderneja kaivureita ja kuorma-autoja. Työmiehillä oli kirkkaat turvaliivit. Heti kun pääsimme ohi työkoneista, niin uudelleen samat liikennemerkit. Siis 350 metriä, 70, 50 ja 40 km/h. Tätä tuntui jatkuvan loputtomiin. Liikennemerkkejä ainakin Venäjällä tuntuu piisaavan ja myöskin työkoneita. Meillä oli fiilis kuin päivä murmelina elokuvassa. Olimme jääneet luuppiin.
Kun tietyöt viimein loppuivat, niin tie olikin sitten erinomaisen hyvää ja leveää. Silloissa oli kunnon kaiteet ja ajonopeus oli sellaista reilua 100 kilometriä tunnissa. En nähnyt täällä yhtään nopeusrajoitusmerkkiä.
Rento Lenin |
Paanajärveltä jäi niin hyvä maku suuhun, että emme halunneet latistaa tätä reissuamme jäämällä yöksi tähän ankeuteen.
Matkalla pysähdyimme vielä tienvarrella olevalle sotamuistomerkille paikalla johon Neuvostosankarit pysäyttivät fasistien hyökkäyksen.
Takaisin tullessa rajanylitys sujui helpohkosti ja oli aika tulla erämökille, avata pullollinen erinomaista venäläistä shampanjaa, lämmittää sauna ja käydä purossa uimassa.
Reissu oli kertakaikkisen hieno ja avartava. Käymättä jäänyt Solovetski ei harmittanut, sillä se jätti itämään siemenen uudelle matkalle. Seuraavan kerran ensin suoraan Solovetskiin ja siellä parikin päivää, paluumatkalla sitten voi rauhoittua hienoissa tunnelmallisissa karjalaiskylissä.
Paanajärven kyläraittia |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti