tiistai 10. syyskuuta 2013

Metsästyksen loppu



Metso

Sain juuri saatettua kaverin ambulanssiin onnettomuuden jälkeen. Pyyhin verta käsistäni pienen kylän keskustassa, kun puolituttu mies ojensi minulle suuren ukkometson. Olin hämmentynyt mutta otin linnun kiitollisena vastaan. Ymmärsin, että hän oli sen juuri ampunut, mutta oli lähdössä lentokoneella ja siksi halusi sen minulle antaa.

Juttelimme siinä kirkonkylän raitilla ja taisi olla toripäivä kun ihmisiä oli paljon liikenteessä. Yllättäen metso alkoi räpiköidä ja minä puristin sitä kurkusta. Sanoin miehelle, että tämähän ei olekaan kuollut vielä. Mies sanoi, että kanathan rimpuilevat joskus pitkäänkin. Puristin lintua voimieni takaa ja mietin, että minne menisin lyömään linnun päätä puuhun tässä keskellä ihmisiä.

Metsästys on joskus julman näköistä toimintaa ja eläimen lopettaminen on aina ollut minulle vastenmielistä. Puristin lintua kovemmin ja se ei millään lopettanut elämäänsä. Taitoin kaulan allani kaksinkerroin ja kaikin voimin kuristin edelleen. Vaihdoin paikkaa ja linnun antanut mies seurasi minua. Etsin silmilläni paikkaa minne mennä piiloon, mutta kylä oli minulle vieras ja joka puolella tuntui olevan ihmisiä.

Mies jäi viimein torin kulmalle ja lähdin kävelemään suoraa tietä ylämäkeen, jossa näkyi olevan pieni metsäsaareke.  Roikotin isoa mustaa lintua kaulasta ja yhtä-äkkiä se sanoi minulle: ”Ukki.” Niin -  vastasin minä. ”Onko nyt hyvä äänestyssää?” On - sanoin minä. ”No hyvä.” sanoi lintu ja kuoli.

Heräsin mietteissäni ja päätin, että lopetan metsästysharrastukseni.

Kuvassa Rauhan ensimmäinen saalis. Kausi 2012.


Näin tämän unen viime syksynä metsästyskauden loppupuolella. Kirjoitin sen tässä muodossa ylös välittömästi herättyäini.

Ammuin kauden aikana yhden metson, yhden teeren ja yhden pyyn. Kunkin eri koiralle. Isoimman linnun nuorimmalle ja pienimmän vanhimmalle.  Aion tällä kaudella toimia metsästysreissuilla koiranohjaajana, mutta aseen vaihdan kameraan. 

Kanalinnun metsästys alkaa tänään. Ampumisen lopettaminen on puhtaasti henkilökohtainen ratkaisu eikä minulla ole mitään syytä estää muiden metsästystä. Aion koirineni myös helpottaa kelpo metsästäjien saaliin etsintää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti